۱۳۸۹ آبان ۲۸, جمعه

آقای یحیی نژاد! آیا دوس دارید بالاترین رفع فیلتر شود ؟!

مدتی بود که بالاترین صحنه ی مناقشات بین مذهبیون و غیر مذهبی ها شده بود و البته هنوز هم ترکش های خمپاره ی آقای یحیی نژاد ( مدیر دوست داشتنی بالاترین ) بر سر کاربران  می بارد.

آقای یحیی نژاد ! شما مدیر بالاترین هستید و به خوبی می دانید که بالاترین یک سایت اجتماعی است.یعنی شما خود بهتر می دانید که در این سایت این  کاربران  هستند که تعیین جهت می کنند.یعنی سایت متعلق به شخص یا گروه خاصی نیست.بلکه عموم مردم می توانند در مدیریت آن مداخله کنند.چرا که علاوه بر بازدید از سایت ، مسوول اشتراک محتوای بالاترین نیز مردم اند.هر چه به اشتراک گذارده شود محصول فکر و اندیشه ی کاربران است.چه آنهایی که در وبلاگ می نویسند و چه آنهایی که از سایت های مختلف مطالبی را به اشتراک می گذارند.

ما حتی در سایت هایی که مسوولیت سیاست گذاری در زمینه ی انتشار محتوای آن بر عهده ی یک نفر است ( مثلا سایت شخصی یک خواننده و یا یک سایت خبری ) می بینیم در مورد تغییرات مهم و حتی غیر مهم ، سعی می کنند با نظر خواهی و نظر سنجی از بینندگان وبا اجازه ی تصمیم گیری دادن به ببیندگان ، سایت خود را به بهترین شکل ممکن در بیاوردند تا بینندگان از دیدن سایت آنها لذت و استفاده ی کافی  ببرند.ولی متاسفانه در تصمیم اخیر سایت بالاترین مبنی بر عدم امکان مشاهده ی لینک هایی که به قول شما به مذهب توهین می کنند در صفحه ی اول دو گانگی بسیاری مشهود است.من حتی نمی خواهم بگویم کار شما درست است یا غلط .فقط می خواهم بگویم کار شما پایه و اساس خرد جمعی را در پس خود ندارد و کاملا سلیقه ایست.

آقای یحیی نژاد ! شما می گویید توهین به ادیان نادرست است.قبول.اما آیا فقط توهین به ادیان نادرست است یا توهین به افراد هم نادرست است ؟ اساسا شما یا باید قبول کنید که توهین کردن ( حالا  تعریف شما از توهین چیست، خود واقعا مسئله ایست ) کار درستی هست یا کار غلطی هست.اگر گزینه ی اول باشد که هیچ.اما اگر معتقیدید توهین کردن به هر نحو اشتباه است ( که واقعا امیدوارم در این مورد هم عقیده باشیم ! ) باید به شما بگویم همین الان هم به آقای خامنه ای ، محمود احمدی نژاد و ... توهین می شود و این افراد  با القاب مختلف همچون خر ، مموتی وغیره...خطاب می شوند.من اصلا کاری ندارم که این افراد لایق این القاب هستند یا نه.اما می خواهم بگویم اگر پدوفیلی خطاب کردن حضرت محمد (ص) توهین است پس خر خطاب کردن آقای خامنه ای ( فارغ از هر عنوانی که دارد و فقط به عنوان یک انسان ) توهین است و طبق معیارهای خود شما باید آن را توهین تلقی کنیم و دیگر اجازه ندهیم که این گونه لینک ها به صفحه ی اول بروند.اما آیا واقعا اینگونه هست ؟ چگونه توهین سیاسی رواست اما توهین مذهبی نه ؟ تناقض در رفتار تا چه حد ؟

لپ کلام من این است که "توهین کردن " مذهبی و غیر مذهبی ندارد.سیاسی و غیر سیاسی ندارد.شخصی و جمعی ندارد.توهین ، توهین است.و اگر قرار است ما قانونی را تصویب کنیم ( البته قانونی هم نمی بینیم ! ) که توهین کردن را منع کنیم باید همه گیر باشد.در همه ی زمینه ها باشد.اینکه شما بگویید چون این لینک به "مذهب" عده ای  توهین می کند وارد صفحه ی اول نشود مصداق بارزاعمال سلیقه ی شخصیست.و این دقیقا چیزیست که ما در این حکومت جمهوری اسلامی هم مشاهده می کنیم.یعنی تصمیم گیری یک نفر به جای 70  میلیون انسان که هم اکنون نمونه کوچک آن را در بالاترین هم می بینیم.

ایرادات  آقای یحیی نژاد در تصمیم اخیر :  

1 ) عدم ایجاد فضا برای  دخالت کاربران و نظر خواهی از آنها در مورد ایجاد تغییرات
2 ) سلیقه ای عمل کردن و اعمال یک طرفه فشار بر کاربران
3 ) فدا کردن عده ای از کاربران به اصطلاح "غیر مذهبی" با عنوان ایجاد فضا برای کابران" مذهبی "
4 ) عدم تغییر در تصمیم خود و یا حتی بازنگری ، حتی پس از اعتراض عده ی زیادی از کاربران

من راه حل هم برای این مسئله داشتم.اما با توجه به اینکه دیدم آقای یحیی نژاد هیچ تصمیمی برای تغییر رویه ی خود ندارد ترجیح دادم سکوت کنم ! شاید واقعا رفع فیلتر سایت بالاترین در ایران ، چیزیست که آقای یحیی نژاد به دنبال آن است !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر